Stress VS vår hjärna och kropp..

Vi upplever alla stress nån gång, och det kan vara fördelaktigt på kort sikt, dvs nån gång då och då, när vi har en ”deadline” att passa, eller har en hektisk dag.

Stress är kroppens kamp och flyktreaktion. När vi utsätts för stress eller fara ställer kroppen in sig på att fly eller kämpa mot faran. För att vi ska kunna agera snabbt och kraftfullt börjar hjärtat slå snabbare, blodtrycket ökar, andningen blir snabbare, grundspänningen i musklerna höjs och reaktionsförmågan skärps. För att kunna fokusera på hotet, höjs koncentrationen och vakenheten och vår uppmärksamhet.

På lång sikt däremot, har stressen negativa effekter på både kropp och själ.

stress-vs-brain-body1

Vad händer i kroppen under episoder av kronisk stress?

Under en stressig situation, frigör våra binjurar hormoner som kallas kortisol, adrenalin och noradrenalin. Adrenalin får hjärtat att slå snabbare och höjer blodtrycket. Samtidigt orsakar kortisol sämre cirkulation i blodomloppet / blodkärlen. Tillsammans kan dessa förändringar öka risken för hjärtinfarkt eller stroke. Höga halter av kortisol är också anslutna till aptit rubbningar och viktökning.

När hjärnan kommunicerar ”stress” med det enteriska nervsystemet (ENS), som är ett komplext system av nerver som finns i tarmslemhinnan, fungerar tarmen sämre. ENS kallas ibland ”andra hjärnan”. Denna kommunikation, som sker mellan ”hjärnan till tarmen”, kan störa hur mat rör sig genom tarmen, ökad känslighet för syra, som kan ge oss halsbränna.

Stress kan potentiellt orsaka matsmältningsproblem genom att sammansättningen och funktionen av dina tarmbakterier ändras. Detta kan leda till förstoppning, diarré, svullen mage etc.. Det är inte konstigt att så många har problem med magen. Fler och fler får diagnoser som t.ex IBS (Irritable Bowel Syndrome), stressmage.

Exempel på att förebygga kronisk stress som vi, var och varannan nån gång råkar ut för, är att ge oss själva ”TID FÖR ÅTERHÄMTNING”.

In med det i kalendern..

Alltså, tips och rekommendationer är, meditation, mindfulness, korta pauser av ”här och nu”Unna dig själv stunder av närvaro med DIG SJÄLVGe dig själv en välbefinnande terapeutisk behandling nån gång i månaden. Lika viktigt för din balans som träning och rätt kost. I det långa loppet ”vinner” på detta. Vi förebygger dessutom oss från att bli sjuka på sikt.

stress-vs-brain-body2

Jag vet att det kan vara väldigt svårt, när man är inne i det ”rullande hjulet av alla måsten”, men jag har själv upplevt skillnaden som blir om man INTE varvar ner korta stunder, tränar i lagom mängder, äter rätt och tar en behandling som exempelvis massage, kraniosakral terapi, healing etc, per månad ungefär.

Även fast jag är terapeut och jobbar med behandlingar som hjälper oss att förebygga bl. a stress, så hamnar även jag i dessa jobbiga situationer. Man är ju människa ändå. 😉

Litet hjärta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *